środa, 30 września 2015

Quizlet - quésaco? cóż to takiego?


Już parokrotnie kończąc wpis na blogu zapraszałam was do skorzystania z Quizlet, gdzie umieszczałam słówka do nauki francuskiego związane z tematem, zamiast wymieniać je na końcu wpisu. 
W ten sposób osoby uczące się francuskiego mogły zajrzeć tam od razu, a inni nie mieli wrażenia, że im "zaśmiecam" wpis listą słówek na zakończenie. 

O Quizlet przeczytałam po raz pierwszy u Justyny z bloga Blog o Francji, Francuzach i języku francuskim.  No i od  razu pożałowałam po raz kolejny, że nie było takich ułatwień w czasach gdy ja zaczynałam się uczyć języków obcych, kiedy to zeszyt do słówek z pionową linią pośrodku strony był  pra-pra-pradziadkiem obecnego programu Quizlet.


Aby skorzystać z listy słówek wystarczy stworzyć bezpłatne konto (istnieje też oczywiście wersja płatna z dodatkowymi usługami, ale ta podstawowa  bezpłatna jest całkowicie wystarczająca na początek) 

Quizlet służy do powtarzania słówek w "klasach", ale także do zapisywania własnych list do powtórki. Pomaga też w nauce wymowy.

Pracować można na komputerze lub na smartfonie, gdyż istnieje również aplikacja Quizlet. Dzięki niej możecie powtarzać swoje listy i konsultować listy w klasach, do których się zapisaliście, nawet w poczekalni u dentysty, czy podczas podróży. 


Zapraszam więc do mojego miejsca w Quizlet, które nazwałam 

Francuska Szkółka Niki, a które znajdziecie TUTAJ

Jeśli stworzenie konta w Quizlet nie wydaje wam się zbyt proste, to zajrzyjcie do szczegółowej instrukcji przygotowanej przez Justynę : LINK TUTAJ.

Podaję wam również linki do klas mych czterech koleżanek - blogerek piszących o Francji i o francuskim, które jak i ja należą do Grupy Blogów Językowo-Kulturowych.






A na zakończenie ciekawostka. Językowa. 

Zwróciliście zapewne uwagę na tytuł i na owo dziwne słowo pytajace "quésaco"? 

Istnieje wiele wersji zapisywania tego zwrotu (késako, késaco etc) , ale wymawia się zawsze "ke-za-ko"...



Będąc we Francji usłyszycie je dość często zamiast pytania "A cóż to takiego?"

Quésaco to zwrot pochodzący z języka okcytańskiego : 
Qu'es aquó?
co dokładnie oznacza po francusku "Qu’est-ce que c’est ?" (Co to jest?)

Zapamiętajcie to słowo-zwrot, bo gdy będąc we Francji zobaczycie czy usłyszycie coś nieznanego, będziecie mogli błysnąć elokwencją, a nie neutralnym, lecz jednak szkolnym zapytaniem.

Uwaga! to zwrot używany w języku potocznym. 
W kontaktach formalnych może zabrzmieć nieco lekceważąco.

Powodzenia! 


Quésaco?
Kto poznaje gdzie to zdjęcie zostało zrobione? (osoby przypadkowe)




5 komentarzy:

  1. Que es aixo ??? autre graphie, autre langue :-))

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajny pomysł z tymi słowkami, Niko!

    OdpowiedzUsuń
  3. Nigdy wcześniej nie słyszałam tego wyrażenia. To moje odkrycie roku hehe
    Chyba jestem za stara, bo moi znajomi tak nie mówią ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jako, że nie znam j. francuskiego to wszelkie nowinki, ciekawostki są dla mnie interesujące. Trochę się u Ciebie zmieniło na blogu, ale dalej miło jest zaglądać :)

    OdpowiedzUsuń